Studebaker

Standard

Vintage StudbakerPresidenten Abraham Lincoln som regerade USA under 1861 till 65, färdades ofta i en vagn som var byggd av bröderna Studebaker. Dessa bröder drev en smedja och en vagnsfabrik i 50 år innan de 1902 tillverkade sin första bil. Det mest anmärkningsvärda var att den hade eldrift. Men sedan blev det bensinmotorer som kom att dominera företagets framställande av bilar vilket ändade med konkurs på sextiotalet. Kanske är Studebaker Commander den mest spektakulära av dess modeller då den är att betrakta som ett riktigt lyxåk. Företagets sista stora satsning var Studebaker Gran Turismo Hawk som byggdes i omkring femtontusen exemplar. Det var en lyxbetonad långfärdsvagn och sades konkurrera med Fords Thunderbird. Trots, eller kanske på grund av, denna satsning kom slutet för Studebaker-eran. Man lyckades helt enkelt inte hitta finansiärer till en ny modell och fick lägga ned tillverkningen 1964.

Uttrycket Gran Turismo bygger på en italiensk term som på engelska blir Grand Tourer. Bilar i klassen kallas GT. Det betecknar att den är en sportbil, mestadels avsedd att transportera två personer så snabbt och bekvämt som möjligt över längre sträckor. Studebakers modell är en av de stilbildande i den klassen och entusiaster som har lyckan att äga ett exemplar vårdar den ömt. Författaren Clive Cussler låter sin huvudperson Dirk Pitt vara bland annat bilentusiast med ett eget litet museum där det finns en 1953 Studebaker Regal Starliner hardtop coupe.